[Interview] Gijs Poortman over Eurosport, home of cycling

  • Media
  • 9 jun 2017 @ 10:01
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • SportTelevisieInterview

De zet van Eurosport om de exclusieve rechten op live-uitzendingen van de Giro d’Italia aan te kopen bleek een briljante te zijn. Wielrenner Tom Dumoulin zorgde ervoor dat de kijkcijfers onlangs door het dak van de sportzender schoten. Zendermanager Gijs Poortman licht zijn strategie toe: 'We gaan vaker inzetten op exclusieve live-rechten.'

Hallo Gijs, kun je jezelf kort introduceren?

Zeker. Ik ben in mei 2008 begonnen bij Eurosport. In eerste instantie als technisch manager en sinds twee jaar ben ik als zendermanager verantwoordelijk voor het hele reilen en zeilen van de zender. Hieronder vallen onder meer de dagelijkse aansturing van het Eurosport-team (marketing, planning, productie, communicatie, commentatoren) en de strategische ontwikkelingen van onze beide zenders in de Benelux.

Je gaat al een tijd mee bij Eurosport. Hoe heb je de zender in die jaren zien veranderen?

Toen ik bij Eurosport begon, zaten we net in de fase waarin we lokaal verantwoordelijk werden voor de audio. Dat werd daarvoor nog gedaan door de technici in Frankrijk. Er was toen in Nederland alleen nog Eurosport 1. Pas in 2011 kregen we hier een tweede zender. We gingen toen bovendien voor het eerst Nederlandstalige promo’s maken. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar dat was daarvoor nog allemaal in het Engels. Zelf was ik intussen doorgegroeid naar de rol van productiemanager en daarmee ook verantwoordelijk geworden voor de inhoudelijke kant. Sinds 2015 vallen we onder Discovery Networks. Dat heeft de zender echt een enorme boost gegeven. Vanaf dat moment zijn we begonnen om de zender stap voor stap lokaler in te kleuren en is er fors geïnvesteerd in faciliteiten en content, denk aan de rechten van de Olympische Spelen. Verder zijn alle techniek en faciliteiten verhuisd van Amsterdam naar NEP in Hilversum, die daarin zijn gespecialiseerd. Alles wat techniek betreft is dus weer helemaal van deze tijd en het geeft ons tevens de technische mogelijkheden om ons lokaal nog beter te profileren.

Wat betekende de exclusiviteit op live Giro d’Italia voor de zender?

Wat veel mensen niet weten, of vergeten, is dat wij de Giro al sinds jaar en dag live uitzenden. En vaak als enige zender in Nederland. Alleen al aan wielrennen zenden we dit jaar een dikke 2000 uur live uit, waaronder alle drie de grote rondes (Giro, de Tour en de Vuelta). Het enige dat dit jaar anders was, is dat wij de enige zender waren die de Giro live hebben uitgezonden. Dat is een bewuste, strategische keuze geweest, omdat het past bij onze ambitie om Eurosport relevanter te maken. We willen ons profileren als home of cycling en dat betekent dus ook dat we vaker de keuze zullen maken om de live-rechten exclusief te houden.

Wat waren je verwachtingen van de wielerwedstrijd?

Natuurlijk wisten we dat de Giro volop in de belangstelling zou staan, vanwege het feit dat er drie Nederlanders tot de favorieten voor de eindzege behoorden. Maar dat het zou leiden tot zulke, voor ons spectaculaire kijkcijfers, dat overtrof zelfs onze verwachtingen. Dus ja, het mag voor zich spreken dat we daar erg blij mee zijn. Maar we realiseren ons ook dat dit zeker niet onze verdienste is, maar die van topsport van de bovenste plank. Met een hoofdrol voor Dumoulin. Natuurlijk zijn we blij dat de kijkers ons zo massaal hebben weten te vinden. Dit zorgt voor een geweldige impuls voor onze ambitie om in Nederland verder te groeien als home of cycling.

Met welk idee en welke intentie zijn jullie de uitzendingen ingegaan?

Natuurlijk heb je bepaalde verwachtingen en hoop je, in de eerste plaats als sportliefhebber en natuurlijk ook als zendermanager van Eurosport, dat die uitkomen. Maar het blijft sport, dus je moet het altijd maar afwachten. Overigens had deze editie van de Giro een verloop waar menig scriptschrijver jaloers op zou zijn.

Hoe hebben jullie het Giro-team samengesteld?

Commentator Jeroen van Belleghem is onze Italiaanse koersenexpert, dus hij is hiervoor de aangewezen man. Verder hebben we in de personen van Karsten Kroon, Michael Boogerd en Bobbie Traksel een aantal vaste en ervaren wielerexperts, die tijdens de Giro het co-commentaar voor hun rekening hebben genomen. Daarnaast kunnen we als Eurosport Benelux gebruikmaken van onze internationele equipe, onder wie Juan Antonio Flecha, voor een dagelijkse voor- en nabeschouwing. Voordeel is dat Flecha natuurlijk een aantal jaar voor Nederlandse ploegen heeft gereden, dus hij kijkt altijd met extra belangstelling naar de Nederlandse inbreng.

Merk je dat er meer interesse kwam van adverteerders?

In het algemeen zien we dat de buitenwereld, waaronder adverteerders en media, ziet dat we als zender volop in ontwikkeling zijn. Dus dat is een goed teken.

Wat zijn jouw toekomstplannen voor de zender?

Het is onze ambitie de zender stap voor stap meer lokaal in te kleuren. Er bestaat niet een pan-Eurospose sportconsument. Nederlanders houden van andere sporten dan de Fransen of de Italianen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de MotoGP, daar zie je nu al een volledig Nederlandse productie op locatie. Dat willen we de komende jaren vaker gaan doen, ook bij andere pijlersporten als wielrennen en tennis. Bijkomend voordeel is dat de techniek voor live verbindingen steeds eenvoudiger en goedkoper wordt, dus dat helpt ook om deze ambitie te realiseren. Verder zijn we achter de schermen uiteraard volop bezig om de Olympische strategie uit te werken.

Wat is het laatste nieuws?

Met het oog op de Olympische Spelen zijn we, samen met BAMTech Europe (een joint-venture tussen Discovery Communications en BAMTech) bezig met het ontwikkelen van een geheel vernieuwde Eurosport Player. Live sport kijken 3.0.

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken